
انواع روشهای تحقیق
انواع روشهای تحقیق
تحقیقات روانشناسی با روشهای مختلفی انجام میشود که هدف همه آنها افزایش سرمایه دانش ما در مورد رفتار انسان است. تحقیق روشی رسمی و منظم برای به دست آوردن نتایج دقیق و قابل تکرار است. طرح های پژوهشی روش ها و رویه های خاصی هستند که برای تولید، جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده می شوند.
تحقیقات را می توان به روش های مختلف انجام داد، اما می توان آن را به طور کلی به صورت کیفی یا کمی تعریف کرد. تحقیقات کمی روانشناختی به تحقیقاتی اطلاق می شود که نتایج حاصل از آمار یا مدل سازی ریاضی به دست می آید. تحقیقات کمی حول آزمون فرضیه های عینی متمرکز است. مبتنی بر تجربه گرایی و تلاش برای نشان دادن صحت یک فرضیه است.
تحقیقات روانشناختی کیفی سعی میکند رفتار را در زمینه و محیط طبیعی آن درک کند. پژوهش روانشناختی کیفی از مشاهده، مصاحبه، گروه های متمرکز و مشاهده مشارکتی به عنوان رایج ترین روش های خود استفاده می کند.
طرح های تحقیقاتی روانشناسی کلاسیک
پژوهش معمولاً بر یافتن پاسخ یا پاسخ خاصی برای یک سؤال یا مشکل متمرکز است که منطقاً سؤال تحقیق نامیده می شود. طرح تحقیق ابزاری رسمی برای یافتن پاسخ به یک سوال تحقیق است. طرحهای پژوهشی چارچوبی برای جمعآوری و جمعآوری اطلاعات به روشی ساختاریافته و منظم ایجاد میکنند. پنج مورد از رایجترین طرحهای پژوهشی روانشناسی شامل طرحهای توصیفی، همبستگی، نیمه تجربی، آزمایشی، مروری و فرا تحلیلی است.
طرح های تحقیق توصیفی
مطالعات موردی تحقیق موردی شامل پژوهشگرانی است که نگاهی نزدیک به یک فرد، یک پدیده یا یک گروه در محیط طبیعت گرایانه دنیای واقعی آن دارند. مطالعات موردی نسبت به مطالعات مشاهده ای طبیعت گرایانه نفوذی تر هستند.
مشاهده طبیعت گرایانه مشاهده طبیعت گرایانه نوعی تحقیق میدانی است که شامل مشاهده موضوعات تحقیق در محیط خود بدون هیچ گونه عامل خارجی معرفی شده است. مشاهده طبیعت گرایانه از اعتبار بیرونی بالایی برخوردار است.
نظرسنجی ها همه در یک زمان یا آن زمان در نظرسنجی شرکت کرده اند. نظرسنجیها از گروهی از افراد نمونهبرداری میکنند که به عنوان نماینده جمعیت بزرگتری انتخاب میشوند. نظرسنجی ها به طور طبیعی نمی توانند روی تک تک افراد یک جمعیت تحقیق کنند، بنابراین مطالعات زیادی انجام می شود تا اطمینان حاصل شود که نمونه ها واقعاً نشان دهنده جمعیت هایی هستند که قرار است توصیف کنند. نظرسنجی درباره افکار عمومی، نظرسنجی های تحقیقاتی بازار، نظرسنجی های سلامت عمومی و نظرسنجی های دولتی نمونه هایی از نظرسنجی های طیف انبوه هستند.
طرح های پژوهشی همبستگی
در طرح های تحقیقاتی همبستگی، گروه ها مورد مطالعه و مقایسه قرار می گیرند، اما محققان نمی توانند متغیرها را معرفی کنند یا متغیرهای مستقل را دستکاری کنند.
مطالعه مورد-شاهدی. مطالعه مورد-شاهدی مقایسه بین دو گروه است که یکی از آنها شرایطی را تجربه کرده در حالی که گروه دیگر آن را تجربه نکرده است. مطالعات مورد-شاهدی گذشته نگر هستند. یعنی وضعیتی را مشاهده می کنند که قبلاً اتفاق افتاده است. دو گروه وجود دارد که تا حد امکان شبیه به هم هستند، به جز اینکه یک عامل فرضی بر گروه مورد تأثیر گذاشته است. گفته می شود که این عامل فرضی، شرایط یا تفاوت منفرد بین گروه ها با تفاوت در نتایج مرتبط است.
مطالعه مشاهده ای. مطالعات مشاهده ای به محققان اجازه می دهد تا از یک نمونه گروهی به یک جمعیت کلی استنباط کنند. در یک مطالعه مشاهده ای،
متغیر مستقل را نمی توان مستقیماً کنترل یا اصلاح کرد. مطالعه ای را در نظر بگیرید که نتایج قرار گرفتن جنین در معرض الکل را بر روی ایجاد اختلالات روانی مقایسه می کند. این غیراخلاقی خواهد بود که باعث شود گروهی از جنین ها در داخل بدن در معرض الکل قرار گیرند. بنابراین، دو گروه از افراد، تا حد امکان یکسان با هم مقایسه می شوند. تفاوت این است که یک گروه به دلیل قرار گرفتن در معرض الکل در دوران رشد جنینی انتخاب شده است. محققان اندازه متغیر مستقل را دستکاری نمی کنند، اما سعی می کنند اثر آن را با مقایسه گروه به گروه اندازه گیری کنند.
طرح پژوهشی نیمه تجربی
آزمایش میدانی یک آزمایش میدانی در محیط روزمره آزمودنیهای تحقیق انجام میشود. در یک آزمایش میدانی، محققان یک متغیر مستقل را دستکاری کرده و تغییرات در متغیر وابسته آزمایش شده را اندازه گیری می کنند. اگرچه آزمایشهای میدانی به خوبی تعمیم مییابند، اما حذف متغیرهای خارجی ممکن نیست. این می تواند سودمندی هر نتیجه گیری را محدود کند.
طراحی تحقیقات تجربی
تحقیق تجربی جزء اصلی روانشناسی تجربی است. در روانشناسی تجربی، محققان آزمایش های آزمایشگاهی کاملاً کنترل شده ای را انجام می دهند که متغیرهای خارجی و اشتباه را حذف می کند. این سطح بالای کنترل به نتایج تجربی اجازه می دهد تا از اعتبار داخلی بالایی برخوردار باشند. اعتبار درونی به درجه ای اشاره دارد که نتایج یک آزمایش از دستکاری متغیر مستقل حاصل می شود. از سوی دیگر، آزمایشهای آزمایشگاهی بسیار کنترلشده ممکن است به محیط طبیعی تعمیم ندهند، دقیقاً به دلیل وجود بسیاری از متغیرهای خارجی.
بررسی طرح ها و متاآنالیز
بررسی ادبیات. مرور ادبیات مقالهای است که سایر آزمایشها یا تحقیقات در مورد یک موضوع خاص را بررسی میکند. مرور ادبیات، تحقیقات منتشر شده در مجلات دانشگاهی و سایر مجلات علمی را بررسی می کند. همه تحقیقات با جستجوی تحقیقی مشابه یا حداقل اساساً مشابه با سؤال تحقیق مورد نظر شروع می شود.
بررسی سیستماتیک یک مرور سیستماتیک به همان اندازه تحقیقات منتشر شده و تأیید شده را بررسی می کند که با دستورالعمل های محققان برای یک خط خاص از تحقیقات مطابقت داشته باشد. مرور سیستماتیک شامل بررسی متون متعدد و جامع است. پس از انجام یک بررسی سیستماتیک از تمام تحقیقات دیگر در مورد موضوعی که معیارها را برآورده می کند، محققان روانشناسی یک متاآنالیز انجام می دهند.
متاآنالیزها متاآنالیز شامل تجزیه و تحلیل آماری پیچیده تحقیقات قبلی برای پاسخ به یک سوال کلی تحقیق است.
مرور ادبیات و مرورهای سیستماتیک و متاآنالیزها همگی با هم کار می کنند تا به محققان روانشناسی تصویری بزرگ از بدنه مطالعاتی که در حال بررسی هستند ارائه دهند.
طرح های توصیفی، همبستگی و تجربی
همه تحقیقات ممکن است دارای ارزش توصیفی یا استنباطی در نظر گرفته شوند، اگرچه معمولاً جنبه هایی از هر دو در همه پروژه های تحقیقاتی وجود دارد. تحقیقات توصیفی اغلب قبل از تحقیقات تجربی قرار می گیرد، زیرا بررسی آنچه در مورد موضوع تحقیق کشف شده است به هدایت و اصلاح تحقیقات تجربی کمک می کند که ارزش استنباطی بالایی دارد.طرح های تحقیق توصیفی شامل مرور ادبیات، مرور سیستماتیک و فراتحلیل است. آنها قادر به ارزیابی و ارزیابی وضعیت مجموعه ای از دانش هستند، اما هیچ آزمایشی انجام نمی شود. طرح های همبستگی قدرت رابطه بین یا بین متغیرها را بررسی می کنند. مطالعات همبستگی برای اشاره به روابط احتمالی خوب هستند اما نمی توانند علیت یا رابطه علت و معلولی را بین متغیرها ایجاد کنند. این امر طرح های آزمایشی را ترک می کند. که امکان استنتاج درباره علت و معلول را فراهم می کند. طرحهای آزمایشی از نظر علمی و ریاضی دقیقترین طرحها هستند، اما این سطح خوب کنترل همیشه به خوبی به دنیای خارج از آزمایشگاه تعمیم نمییابد.